خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/06/22 - 23:09
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل

دیدار دوجانبه هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با سناتورهای ارشد سنای پاکستان

دیدار دوجانبه هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با سناتورهای ارشد سنای پاکستان دومین نشست جهانی پارلمانی پیرامون توسعه پایدار در بالی برگزار شد.

در این دیدار، هیات پاکستانی ضمن اهدای سلام و تشکر، عنوان داشت پاکستان همواره به ایران به چشم یک حامی جدی در تمامی مسائل می نگرد.



سید محمد صبیر شاه، ضمن اشاره به روابط دیرینه و حسنه دو کشور اعلام داشت مهمترین مسئله ای که دو کشور ایران و پاکستان درگیر آن هستند، مسئله ثبات و امنیت در منطقه می باشد.



وی با اشاره به این موضوع که ایران و پاکستان هر دو قربانیان تروریسم فرا منطقه ای هستند، اذعان داشت هر زمان که دو کشور پاکستان و ایران با ثبات بوده اند، منطقه نیز از ثبات برخوردار بوده است. با خاطر نشان نمودن این موضوع که امنیت پاکستان، امنیت ایران و امنیت ایران، امنیت پاکستان است به نقش سیاست های ثبات گرایانه ایران در منطقه اشاره نمود و گفت ثبات ایران تاثیر بسزایی بر امنیت پاکستان داشته است. 

وی همچنین خاطرنشان ساخت که ایران همواره در تمامی مجامع بین المللی پشتیبان پاکستان بوده و به همین لحاظ روابط ما با ایران، روابطی راهبردی و مهم می باشد. 

در بخش دیگر از سخنان خود، سناتور مجلس پاکستان به روابط خوب تجاری میان دو کشور اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد که این روابط در سایه همکاری های نزدیک دولت و مجلس دو کشور بهبود یابد. 

در زمینه همکاری های دفاعی، ایشان با اشاره به سفر فرمانده ارتش پاکستان به ایران و ملاقات این فرمانده ارتش با مقامات ارشد کشورمان، اذعان داشت که که این سفر بی تردید در ارتقا روابط و همکاری های دفاعی تاثیرگذار خواهد بود.



وی همچنین با ذکر مشکلات بوجود آمده در منطقه توسط داعش، خاطر نشان ساخت که همکاری های دفاعی دو کشور می تواند در ریشه کن سازی نهایی داعش تاثیر بسزایی داشته باشد. 

تربتی نژاد، رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی نیز ضمن تشکر از حضور هیات پاکستانی در این دیدار عنوان داشت بحث تروریسم و اعمال نفوذ کشورهای فرامنطقه در خاور میانه ، بحثی جدی در امنیت منطقه به شمار می آید. وی ضمن ذکر این موضوع که آمریکا بعد از شکست داعش در عراق و سوریه در صدد انتقال آنها به حد فاصل مرزهای افغانستان و پاکستان است عنوان کرد کشور های منطقه می بایست با هوشیاری بیشتر موضوعات امنیت منطقه را رصد نمایند. 

تربتی نژاد ضمن برشمردن ارتقا روابط اقتصادی میان دو کشور دوست، بر تسهیل روابط بانکی دو کشور تاکید نمود و افزود برای بهینه شدن روابط تجاری گزیری جز تقویت روابط بانکی وجود ندارد. 

موضوع دیگر مورد بحث، مسئله قاچاق کالا و سوخت و تردد های غیر متعارف بود و تربتی نژاد ابراز امیدواری کرد که چارچوب و مکانیسم های قانونی باید طراحی کردد تا  روابط اقتصادی، تجاری و مبادلات صنعتی و کشاورزی از طریق مجاری قانونی  انجام گیرد

در بخش آخر، رئیس هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مسائل جدی بوجود آمده در جهان اسلام ابراز کرد روابط دو کشور ایران و پاکستان باید از روابط پروژه ای به پروسه ای و راهبردی تغییر پیدا کند و جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای ارتقا این روابط ندارد. وی در نهایت ابراز امیدواری نمود که تمامی ایده های مطرح شده با ساز و کارهای عملی از جانب دولت ها و مجالس دو کشور پیگیری شود./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 261476
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار